Chapter Two
GOVERNMENT COUNTERSTRATEGIES

BEIJING’S DILEMMA: CONTROL VERSUS MODERNIZATION

China faces a very modern paradox. The regime seems to believe that
the Internet is a key engine of the New Economy, despite the burst of
the Internet bubble and the dashed hopes of numerous Chinese
“dotcom” companies, and that future economic growth in China will
depend in large measure on the extent to which the country is inte-
grated with the global information infrastructure. Economic growth
is directly linked to social stability for the Beijing leadership, and ab-
sent communism or some other unifying ideology, maintenance of
prosperity has become the linchpin of regime legitimacy and sur-
vival. Since economic growth has required modernization of China’s
relatively poor communications infrastructure, China has quickly
become one of the world’s largest consumers of information-related
technologies. Moreover, Chinese leaders view the development of
information technology, particularly the Internet, in China as an in-
dispensable element of their quest for recognition as a great power.
In the words of a recent People’s Daily article, “The degree of devel-
opment of information networking technology has become an im-
portant yardstick for measuring a country’s modernization level and
its comprehensive national strength.”!

At the same time, however, China is still an authoritarian, single-
party state with a regime whose continued rule relies on the sup-

lGommentator’s article, “Using Legal Means to Guarantee and Promote Sound
Development of Information Network,” People’s Daily, July 12, 2001, in FBIS, July 12,
2001.

45



46 You've Got Dissent!

pression of antiregime activities. The installation of an advanced
telecommunications infrastructure to facilitate economic reform
greatly complicates the state’s pursuit of internal security.? The
challenge for the regime, as Nina Hachigian puts it, is to “prevent this
commercial goldmine from becoming political quicksand.”3

Faced with these contradictory forces of openness and control,
China has sought to strike a balance between the information-
related needs of economic modernization and the security require-
ments of internal stability.

THE NATURE OF THE CHINESE INFORMATION SECURITY
ENVIRONMENT

From public statements, policies, and actions, it is clear that the Chi-
nese regime is anxious about the possible consequences of the
country’s information-technology modernization, in particular, the
increasingly complex and challenging information security environ-
ment. The problem can be analyzed along two dimensions, one for-
eign and one domestic. The foreign dimension involves concerns
about technology importation. Paranoia in China about “back-
doored” foreign software and hardware is ubiquitous, bolstered by
well-publicized cases involving user-ID tracking features of the Pen-
tium III chip,* Windows 98,°> and Windows 95,5 as well as suspicions

2Fora comprehensive rendition of this argument, see Andy Kennedy, “For China, the
Tighter the Grip, the Weaker the Hand,” Washington Post, January 17, 1999.

SNina Hachigian, “China’s Cyber-Strategy.”

“4Intel, the maker of the Pentium IIT chip, has admitted that each chip has a unique
serial number that can be tracked as the user navigates the Internet. For a sample of
Chinese analysis on the subject, see Cao Xueyi, “Here Comes the Wolf, Raise Your
Hunting Rifle—Be Alert to Computer Network Security,” Jiefangjun bao, August 25,
1999, p. 5, in FBIS, August 25, 1999.

SMicrosoft has now verified that its Windows 98 operating system generates a unique
identification number. As the user navigates the Internet, the operating system sends
data to a Microsoft web site, where a database of user information is compiled. For a
typical Chinese reaction, see Liu Youshui and Zhang Wusong, “High-Tech
Development and State Security,” Jiefangjun bao, January 11, 2000, p. 6, in FBIS,
January 11, 2000.

6The Australian Navy allegedly discovered that their copies of Windows 95 were
transmitting user information to Microsoft without the users’ knowledge and
subsequently accused Microsoft of attempting to steal naval secrets and undermine



Government Counterstrategies 47

that encryption products of U.S. origin have been deliberately weak-
ened in a back-room export control deal with the U.S. National Secu-
rity Agency.” Government officials, especially those in the security
apparatus, seem convinced that foreign intelligence services are us-
ing or plan to use these “hidden dangers” (Chinese commentators
also call them “time bombs”) to the detriment of China.8 According
to one prominent Chinese information-security specialist:

[Dluring the current phase of large-scale importation and use of
foreign information equipment, we do not independently possess
secure information systems, objectively speaking. For us, this is un-
doubtedly a great potential threat.”

This concern, coupled with the widespread belief that the U.S. mili-
tary used back-doored hardware and software to advantage against
Iraq and Serbia, has created the overall impression in Beijing that the
importation of foreign equipment undermines Chinese national se-
curity and has led to calls for protectionist measures against foreign
IT companies.10

The domestic dimension of the problem has been clearly articulated
by the top leadership in China. Internal stability has been one of the
state’s top goals for the past few years and remains a crucial regime
concern today.!! Indeed, recent outbreaks of worker unrest sparked

Australian national security. For an understandably sympathetic Chinese spin on the
incident, see Chen Ting and He Jing, “Pay Attention to Phenomenon of ‘Information
Colonialism,”” Jiefangjun bao, February 8, 2000.

"This assertion, a common theme in the Chinese press, is repeated in Xu Xiaofang and
Dan Aidong, “Serious Challenge to Information Network Security,” Jiefangjun bao,
July 20, 1999, p. 6, in FBIS, July 20, 1999.

8The label “hidden dangers” is used in “Ensuring PRC Military Network Security,”
Xiandai junshi, October 11, 1999, pp. 35-36. The phrase “time bombs” is found in Xu
Xiaofang and Dan Aidong, “Serious Challenge.”

9Teng Yue, “China Should Handle Information Security Independently,” Wen wei po,
July 12, 1999, p. A7, in FBIS, July 27, 1999.

10Perhaps the most complete rendition of this argument, including analysis of alleged
information warfare against Iraq and Serbia, can be found in Cao Xueyi, “Here Comes
the Wolf.”

Il Eor articulations of this viewpoint over the past several years, see, for example,
“Jiang Zemin Stresses Rural Stability at NPC Panel Discussions,” Xinhua, March 5,
2002, in FBIS, March 5, 2002; “Zhu Rongji: Reform Requires Social Stability, State
Security,” Xinhua, March 5, 2000; “Jiang, Zhu Speak at Politics and Law Conference,”



48 You've Got Dissent!

by layoffs from failing state-owned enterprises (SOEs), and the ex-
pectation that such incidents are likely to become increasingly
common in the wake of China’s World Trade Organization (WTO)
accession, have apparently intensified Beijing’s concerns about so-
cial unrest and internal stability.12 The government fears that hostile
organizations, either foreign or indigenous, will use the new infor-
mation technologies to agitate the population and undermine the
regime. The following quote from the Public Security Bureau’s offi-
cial newspaper illustrates the regime’s long-standing anxiety:

As reform and the opening up [of] policy deepen, the problem of
hostile elements at home and abroad using computer information
systems and international networks to carry out infiltrations and
sabotage will deteriorate.!3

The cited possibilities are numerous. Chinese officials often warn
that the information infrastructure could be used to disseminate in-
formation that is “harmful to social stability.”!4 More alarming is the
possibility that the new systems could be used to divulge state secrets
or, worse still, to coordinate organized political action among anti-
regime forces.15 Recent scandals involving the use of the Internet by
the banned Falungong organization, the discovery of a high-ranking
spy within the military,16 the use of the Internet by antiregime
dissidents, including the CDP, and a series of high-profile disclosures

Xinhua, December 23, 1998, in FBIS, December 24, 1998; and “Jiang Stresses Stability,
Unity,” Xinhua, December 18, 1998, in FBIS, December 18, 1998.

12%0r an excellent series of reports on the latest outbreaks of labor unrest, see John
Pomfret, “With Carrots and Sticks, China Quiets Protesters,” Washington Post, March
22, 2002; “China Cracks Down on Worker Protests,” Washington Post, March 21, 2002;
and “Thousands of Workers Protest in Chinese City,” Washington Post, March 20,
2002.

133un Wen, “Use Computer to Fight Crime and Pornography,” Renmin gongan bao,
February 8, 1996, p. 3, in FBIS, February 8, 1996.

l47hao Ying, “Information Security Issues,” Jingji guanli, No.5, May 5, 1998, pp.
16-17.

15Willy Wo-Lap Lam, “Big Push to Maintain Stability in 1999,” South China Morning
Post, January 5, 1999.

16Hua Chen, “PLA Spy Major General Liu Liankun Has Extensive Interpersonal
Relationships and Strong Backing and His Execution Was Enforced by the Ministry of
State Security,” Ming Pao, September 19, 1999, p. A12, in FBIS, September 19, 1999.



Government Counterstrategies 49

of “state secrets” by the domestic medial” have only served to
heighten anxiety among government policymakers.

COUNTERSTRATEGIES

Beijing has employed two broad types of counterstrategies to deal
with the potential threat of Internet use for dissident and other anti-
regime activity. The first, which could be dubbed “low-tech solutions
for high-tech problems,” draws upon the state’s Leninist roots and
tried-and-true organizational methods. The second, “high-tech
solutions for high-tech problems,” embraces the new information
technologies as an additional tool of state domination. The mixture
of the two has proved to be a potent yin and yang, deterring most
antiregime behavior and neutering whatever remains.

Low-Tech Solutions for High-Tech Problems

The low-tech solutions employed by the Chinese authorities include
the use of informers and surveillance, arrests of Internet dissidents,
promulgation of regulations, and, in some cases, the physical shut-
down of network resources.

Informers and Surveillance. Most dissidents known to the authori-
ties in China are subject to varying levels of intrusive surveillance,
especially during sensitive political anniversaries or visits by sympa-
thetic foreign dignitaries.1® In late 1998, for example, the PRC au-
thorities reportedly placed 150 dissidents on an intensive watch list.
At least half of these dissidents, described as “dangerous” in internal
directives, had affiliations with the banned CDP. The tightening of
surveillance was allegedly prompted by the dissidents’ ability to form
an effective national network, which was particularly alarming to the
authorities.19

17Eor one version of the Chinese response to these leaks, see “Jiang Zemin Orders
State and Military Security Departments Guard Against the Leaking of State Secrets Via
the Internet,” Ming Pao, September 22, 1998, p. A14, in FBIS, September 22, 1998.

18gee U S. Department of State, China Country Report on Human Rights Practices,
2000, February 21, 2001, especially pp. 15-17.

19Willy Wo-Lap Lam, “Beijing Orders Close Watch on 150 Dissidents,” South China
Morning Post, December 24, 1998, p. 1.



50 You've Got Dissent!

Interviews suggest that this “nationalization” of previously localized
movements was greatly aided by the Internet, which allowed dissi-
dents to easily transcend physical borders and obstacles. Yet there is
little evidence to suggest that Internet monitoring is a crucial part of
the overall surveillance operation.2? Instead, the authorities most
often reportedly become aware of new dissidents or new activity by
veteran dissidents through informers and other traditional means.
Once a dissident or Falungong member has been identified as a per-
son of particular interest, however, the authorities have the capabil-
ity to monitor his or her electronic communications, including use of
the Internet (see the discussion of e-mail monitoring and filtering
below).21

Arrests and Seizures. The evidence suggests that once dissident ac-
tivity has been identified, the security apparatus is more interested in
obtaining physical evidence than digital evidence. Searches and ar-
rests are often conducted in the middle of the night to achieve
maximum surprise. Western officials and human-rights monitors say
that during searches of any political suspect’s home or office, the first
thing Chinese security agents seize these days is the computer, hop-
ing to find on the hard drive incriminating evidence such as incom-
ing or outgoing e-mail messages to co-conspirators.22 Examples of
this technique are numerous:

* In October 1998, Qin Yongmin was taken in for questioning, and
police confiscated his computer and three fax machines.23

¢ On October 26, 1998, police detained the three leaders of the
China Development Union (Peng Ming, Gan Quan, and Chang

2030me dissidents reportedly travel by train or bus to hold clandestine meetings with
their colleagues in other cities, in part because they fear that the authorities routinely
monitor their online communications. Ironically, the attempts of these activists to
conceal their activities frequently play into the hands of the domestic and foreign
intelligence services. Indeed, interviews indicate that communicating in person rather
than electronically frequently leaves dissidents trapped in the Public Security Bureau’s
nationwide surveillance net.

2lqnterviews, PRC officials, Chinese dissidents, and Falungong practitioners, June-
August 2000.

22Kevin Platt, “China’s ‘Cybercops’ Clamp Down,” p. 6.

23«Veteran Dissident Qin Yongmin Detained Again,” Agence France Presse, October 27,
1998.



Government Counterstrategies 51

Qing), confiscating computers and documents from their head-
quarters. 24

* CDP leader Wang Youcai was detained on November 2, 1998, and
formally charged on November 30, 1998. Wang was sentenced in
Hangzhou Intermediate Court on December 21, 1998, to 11 years
in jail for allegedly conspiring with foreign forces to overthrow
the Chinese state. The specific charges against him included
e-mailing 18 copies of the CDP constitution and declaration on
the party’s founding to dissidents and human-rights activists in
the United States and Hong Kong?® and accepting $800 to buy a
computer.26 Officers from the Hangzhou Public Security Bureau
discovered the e-mail messages when they searched Wang'’s
home and questioned him about the founding of the CDP in late
June 1998.27 The timing of these events supports the argument
that PRC authorities rely primarily on traditional low-tech mea-
sures—in this case, a physical search of Wang'’s residence follow-
ing his founding of the CDP—to uncover evidence of “sub-
versive” Internet use. Specifically, the date the authorities claim
to have uncovered Wang’s e-mailing is the same as that of the
raid on his apartment.

* In February 1999, Wang Ce, a prominent exiled democracy
activist who clandestinely returned to China in 1998, was sen-
tenced to four years in prison on charges of “abetting subver-
sion” by giving CDP co-founder Wang Youcai $1,000 to purchase
a computer.28

24Willy Wo-Lap Lam, “China Development Union Leaders Arrested, Told to Close,”
South China Morning Post, October 27, 1998, p. 9.

25“Hangzhou Court Verdict on Wang Youcai,” Hong Kong Information Center,
December 21, 1998, in FBIS, December 21, 1998. The court also noted that the Public
Security Bureau found an e-mail message from a “hostile overseas organization” that
had provided funding to Wang.

265cott Savitt, “China’s Internet Revolution,” Asian Wall Street Journal, December 21,
1999, p. 10.

27According to the court verdict, “the public security organs testified that they found
on the Internet and in ‘Netscape Mail’ of the defendant’s Toshiba Satellite Pro 430
CDT on 26 June 1998 some 18 e-mail copies of the ‘constitution’ and ‘declaration’ sent
by the defendant to overseas recipients on 25 June 1998.”

28 Authorities also charged Wang Ce with “illegally entering the country.”



52

2

You've Got Dissent!

In February 1999, Xu Wenli’s wife, He Xintong, demanded the re-
turn of some unlisted items among the 300 items seized from
their home during three police searches. The missing items
included two computers, two printers, two telex machines, a
photocopier, and numerous cassettes and CDs.2?

On June 19, 1999, 15 police stormed into Zhu Yufu’s home and
hauled him and another CDP member, Han Shen, away. The po-
lice searched his home for two hours, taking away a computer,
an address book, and numerous documents.30

On June 29, 1999, Gao Hongmin, deputy chairman of the Beijing-
Tianjin branch of the CDP, was taken from his home by police,
who also removed his computer and documents.31

In August 1999, the wife of Wu Yilong (Shan Chenfeng) report-
edly was detained. The authorities confiscated a computer, an
address book, a fax machine, books, and other items.32

In September 1999, Qi Yanchen, an employee of the Hebei
branch of the China Agricultural Development Bank and a mem-
ber of the China Development Union (CDU), a banned pro-
reform intellectual group,33 was arrested for his involvement in a
variety of “subversive” online activities. These reportedly in-
cluded posting portions of his unpublished book, “China’s Col-
lapse,” on overseas Chinese-language BBS. The book explored
themes including social instability in China and warned that the
ruling CCP needed to enact political reform or risk turmoil.34 He
was also accused of publishing articles under the pseudonym “Ji

9“Wife Demands Return of Confiscated Items,” Agence France Presse, February 18,

1999.

3

0“Hangzhou Security Bureau Detains Five More Dissidents,” Hong Kong Information

Center of Human Rights and Democratic Movement in China, June 19, 1999.

3LleTwo Democracy Party Members Detained,” Agence France Presse, June 29, 1999.
32ys. Department of State, Human Rights Report for 1999.

33Peng Ming founded the CDU in early 1998. Beijing declared the organization illegal
in October 1998 and subsequently sentenced Peng to 18 months of reeducation
through labor on charges of soliciting a prostitute.

34«China Charges Dissident Author with Subversion,” Associated Press, December 22,
1999.



Government Counterstrategies 53

Li” in VIP Reference and of receiving copies of VIP Reference.35
According to other reports, his arrest may also have been related
to his involvement with Consultations, an environmentalist on-
line magazine associated with the CDU. Qi had been under po-
lice surveillance since 1998. At the time of his arrest, his com-
puter, fax machine, printer, books, manuscripts, and notes, as
well as copies of VIP Reference, were allegedly confiscated.36

* In November 1999, Zhejiang Province CDP members Wu Yilong,
Mao Qingxiang, Zhu Yufu, and Xu Guang received sentences of
11, 8, 7, and 5 years, respectively, on charges that included using
e-mail to communicate with “reactionary organizations abroad”
and posting CDP materials on overseas Chinese-language BBS.37
Authorities confiscated a computer belonging to one of the four
dissidents when they detained them earlier in the year.

* In March 2001, state security officers in Beijing detained Yang
Zili, a software engineer and outspoken critic of the CCP who
maintained a website called “Yang Zili’'s Garden of Ideas.” They
also detained his wife, Lu Kun. The agents confiscated Yang’s
computer, books, and other items. Lu was subsequently released,
but Yang reportedly remains in detention.38

Finally, the authorities have a clear track record of arresting possible
dissidents for Internet-related offenses. The first person imprisoned
in the PRC for “subversive” use of the Internet was Lin Hai, a com-
puter software engineer and Internet entrepreneur from Shanghai,
who was charged with subversion and was sentenced to two years in
prison on January 20, 1999, for providing a total of 30,000 e-mail ad-
dresses to “overseas hostile publications.” Authorities charged that
Lin, using the on-line pseudonym “Black Eyes,” began transmitting

35“Chinese Internet Writer Faces Trial for Subverting State Power,” e-mail press
release from VIP Reference editor Richard Long, May 22, 2000.

36y.s. Department of State, Human Rights Report for 1999. See also “Chinese Intel-
lectual Detained for Alleged Internet Crimes,” Inside China Today, www.insidechina.
com/news, September 6, 1999.

37“Four CDP Founders Given Stiff Prison Sentences,” Hong Kong Information Center
for Human Rights and Democracy, November 9, 1999, in FBIS, November 9, 1999.

38For a detailed account of the detention, see Lu Kun, “My Experience in a Beijing
Detention Center,” April 13, 2001, available on the Digital Freedom Network website at
http://www.dfn.org/voices/china/lukun-detention.htm.



54 You've Got Dissent!

the e-mail addresses of Internet users in Chengdu, Guangzhou,
Shenzhen, Zhuhai, Zhanjiang, Huizhou, Shantou, Qingdao, and
Shanghai to VIP Reference and Tunnel in September 1997. In January
1998, Lin sent more e-mail addresses to the editors of VIP Reference
in response to their specific requests for the addresses of Internet
users in Nanjing and Beijing.3?

Lin argued that he transmitted the e-mail addresses solely for com-
mercial reasons, but the court rejected his defense on the basis of his
e-mail correspondence with Tunnel and VIP Reference, which sug-
gested that he had political motivations.#? Lin believes that the Pub-
lic Security Bureau found out he had sent the e-mail addresses to the
online magazines through e-mail filtering and then traced the e-mail
address he used, which was hosted by a Chinese ISP.#! However,
available evidence is not sufficient to determine conclusively
whether authorities initially discovered Lin’s activities through
technical monitoring or through more traditional means, such as the
use of informants.42

Many observers said that Lin’s sentencing reflected Beijing’s growing
unease about the potential of the Internet and e-mail to aid dissi-
dents’ efforts to organize, contact “overseas hostile forces,” and dis-
seminate uncensored information within China. The sentence was
apparently intended to deter other would-be “cyber-dissidents” from

39«Court Verdict on Dissident Lin Hai,” Hong Kong Information Center, January 20,
1999. Police originally detained Lin in March 1998. The charges brought against him
also included forwarding copies of Da Cankao to a former classmate in Beijing and
telling him how to subscribe to the magazine via e-mail.

40According to the authorities, in one message, Lin wrote, “Your electronic periodical
is indeed a high-class magazine carrying an independent voice. Although I hate the
tweeters of the CPC, I am alone and there is nothing I can do.”

41Interviews, March 2002.

42Evidence presented by the prosecution at Lin’s trial included two PCs, one laptop,
and one modem; e-mail correspondence between Lin and editors of Tunnel and VIP
Reference; e-mail correspondence between Lin and a former schoolmate; “relevant
reports” from “data communication bureaus” in Guangzhou, Shenzhen, Zhuhai,
Shantou, Zhanjiang, and Huizhou, the Shanghai Telecommunications Bureau, the
Beijing Zhongxi Electronic Engineering Technology Developing Company, the
Sichuan Public Information Industry Company, Limited, and the Shandong Qingdao
Information Industry Company, Limited; an “Internet User Application Card” from
the Shanghai Telecommunications Bureau; other unspecified written evidence; and
“witnesses’ statements.”



Government Counterstrategies 55

using the Internet for subversive purposes. For unknown reasons,
Lin was released early, in September 1999.43 Despite his ordeal, Lin
subsequently told the Associated Press that he was looking for new
Internet-related business opportunities because “this business is
very hot at the moment,” but he allowed that “whether or not I can
continue in this line of work depends on the political environ-
ment.”44 In 2000, Lin apparently reopened his web site, which ad-
vertised a list of more than 1,000,000 mainland e-mail addresses as
well as a variety of information-technology services.4> He ultimately
left China and is now living in the United States.

In June 2000, police in Chengdu, Sichuan, arrested and charged with
subversion the operator of a mainland web site that posted news
about dissidents and the 1989 Tiananmen massacre. Huang Qi, who
operated the www.6-4tianwang.com site, was seized by police on
June 3, 2000, and held at a detention center in Chengdu. His wife,
Zeng Li, who was taken away the same day, was released. Minutes
before he was arrested, Huang posted messages on the chat room of
his web site, saying that four policemen had come to take him
away.46 The web site was originally launched in June 1999 as the first
in China dedicated to helping people find relatives abducted by traf-
fickers. It was shut down in March 2000 over reports concerning the
human rights of Chinese laborers working overseas. It was reopened
in April 2000 with the help of a U.S.-based Chinese group.*?

Many more Chinese dissidents, Falungong practitioners, and others
have been charged with crimes related to political use of the Internet.
Over the past two years, at least 25 people have been detained in

43gee “PRC’s Cyber-Dissident Released from Jail Early,” Hong Kong Agence France
Presse, March 3, 2000; and “China Grants Early Release to Cyberdissident,” Associated
Press, March 3, 2000. Lin’s early release was not widely reported in Western media
until March 2000. He was apparently reluctant to discuss with reporters the
circumstances surrounding his early release, telling Agence France Presse only that
“the real reason, nobody knows.”

444China Grants Early Release to Cyberdissident,” Associated Press, March 3, 2000.
45The site, home4u.china.com/ technology/internet/hopy/, is no longer accessible.

46Ios.ephine Ma, “Police Charge Web Site’s Founder with Subversion,” South China
Morning Post, June 8, 2000.

47]osephine Ma, “Defiant Cyber-Surfers Play Cat-and-Mouse Game,” South China
Morning Post, June 8, 2000.



56 You've Got Dissent!

China for their use of the Internet, according to the Digital Freedom
Network.48 Representative cases include the following:

e Six Falungong practitioners, four of whom were graduate stu-
dents in engineering and sciences at Beijing’s elite Qinghua Uni-
versity, were sentenced in December 2001 to prison terms of
from three to 12 years for disseminating Falungong materials on
the Internet.4?

e That same month, Wang Jinbo, a member of the CDP in Shan-
dong Province, was convicted of subversion and sentenced to
four years in prison for e-mailing articles calling for the reversal
of the official verdict on the 1989 Tiananmen democracy move-
ment to overseas dissident groups.

e In September 2001, a Hunan Internet user was sentenced to
three years in jail for e-mailing articles critical of the government
to friends.

e A Chinese reporter affiliated with the CDP was sentenced in
August 2001 to reeducation through labor for trying to recruit
new members for the banned opposition party in Shanghai and
posting pro-democracy articles on web sites.

e Li Hongmin of Hunan was detained in June 2001 for e-mailing
excerpts from the Chinese version of the Tiananmen Papers,
which was swiftly banned in China, to several friends.

48Digital Freedom Network, “Attacks on the Internet in China: Chinese Individuals
Currently Detained for Online Political or Religious Activity,” available on the DFN
website at http://www.dfn.org/focus/china/netattack.htm. See also Digital Freedom
Network, “Attacks on the Internet in China: Internet-Related Legal Actions and
Site Shutdowns Since January 2000,” available at http://www.dfn.org/focus/china/
shutdown.htm.

494giy Falungong Academics Jailed,” South China Morning Post, December 24, 2001.
The Falungong members had also distributed printed materials on the streets in
Beijing, and it is not clear how the authorities initially discovered their activities. If this
case followed the usual pattern, the police may have arrested the Falungong members
after receiving a tip from an informant or learning that they were distributing the
leaflets. The authorities probably confirmed that they were using the Internet to
transmit similar materials only after arresting them and confiscating their computers.
The possibility that the police observed and traced their online activities, however,
cannot be discounted on the basis of the evidence available. In all of the incidents
listed here, as in this case, it is not known how the authorities discovered the Internet
activities of the individuals who were jailed or detained.



Government Counterstrategies 57

* In October 1999, Zhang Ji, 20, a student at Qigihar University in
Heilongjiang, was arrested and charged with “disseminating re-
actionary documents via the Internet.” Zhang had reportedly
transmitted news of the crackdown to Falungong members in
the United States and Canada.>®

It should also be noted that the authorities appear willing to charge
dissidents with “subversive” uses of the Internet that are inherently
nonpolitical in nature, primarily as a tactic to silence them or smear
their character. In January 2000, Public Security Bureau officers ar-
rested Wang Yiliang, a dissident writer from Shanghai, for his partici-
pation in an unauthorized literary association. The authorities
searched his home and found pictures of nude women downloaded
from the Internet on his computer, which they subsequently used to
sentence him to two years of reeducation through labor for “pos-
sessing pornographic articles.”>1

Promulgation of Regulations. One of the most effective lines of de-
fense in China’s Internet security strategy is the use of bureaucratic
regulations to shape the market environment and the incentives of
key participants in ways favorable to the state’s interest. Since 1995,
the Chinese government has promulgated a blizzard of rules cover-
ing nearly every aspect of the Internet market. In particular, the 1997
Public Security Bureau regulation entitled “Computer Information
Network and Internet Security, Protection and Management Regula-
tions” places most of the onus for monitoring, reporting, and pre-
venting antiregime use of the Internet on domestic providers. At the
level of international gateways, units that oversee international con-
nections of networks “must assume responsibility for the Internet
network gateways as well as the security, protection, and manage-
ment of the subordinate networks” (Article 10), including technical
security measures, education and training, and user registration. Be-
low the gateway level, networks should, within 30 days of the open-
ing of a network connection, carry out the proper registration pro-
cedures with a unit designated by the Public Security Bureau of the
province, autonomous region, or municipality directly under the

50«China Charges Student on Falungong E-mail,” Reuters, November 8, 1999.

5l“Guizhou Poet Ma Zhe Has Been Sentenced to Five Years’ Imprisonment on
Subversion Charge,” Hong Kong Information Center, March 14, 2000.



58 You've Got Dissent!

Central Government people’s government. They are also required to
give information to their local Public Security Bureau on the units
and individuals that have connections to the network, as well as to
keep the Public Security Bureau informed of any changes in the in-
formation about units or individuals using the network. Interviews in
Beijing also confirm that the Public Security Bureau frequently re-
quests information on customer databases from ISPs.52 If a violation
occurs, the ISP is required to assist the Public Security Bureau in in-
vestigating the incident and criminal activities involving computer
information networks. Like network security, responsibility for main-
taining database security resides with the ISPs, and violations by
users result in cancellation of the ISP’s business license and its net-
work registration (Articles 20-23). As a result, ISPs have implemented
certain self-censoring policies to avoid the wrath of the authorities.
According to a January 24, 2000, Reuters story, ISPs pay employees
known as “Big Mamas” to lead “armies” of volunteers who patrol
chat rooms and bulletin boards, ferreting out risky political com-
mentary, foul language, and unwanted advertisements.

The 1997 regulations also circumscribe the acceptable uses of the
Internet by the users themselves. Users are required to register with
the Public Security Bureau, filling out an application form that links
their personal information with their network account information
(it is important to note, though, that this rule is almost universally
ignored). Once online, users are not permitted to use the Internet to
create, replicate, retrieve, or transmit information with the following
goals:

1. Inciting to resist or breaking the Constitution or laws or the im-
plementation of administrative regulations.

2. Inciting to overthrow the government or the socialist system.

3. Inciting division of the country, harming national unification.

4. Inciting hatred or discrimination among nationalities or harming
the unity of the nationalities.

5. Making falsehoods or distorting the truth, or spreading rumors
destroying the order of society.

52Interviews, Chinese and Western executives, January 2000.



Government Counterstrategies 59

6. Promoting feudal superstitions, sexually suggestive material,
gambling, violence, or murder.

7. Inciting terrorism or inciting others to criminal activity; openly
insulting other people or distorting the truth to slander people.

8. Injuring the reputation of state organs.

9. Engaging in other activities against the Constitution, laws, or ad-
ministrative regulations.

Moreover, the rules also bar anyone from using computer networks
to “harm national security, disclose state secrets, harm the interests
of the State, of society or of a group, the legal rights of citizens, or to
take part in criminal activities” (Article 4).

A more recent regulation (State Council Order #273, “Regulations on
the Management of Commercial-Use Encryption”) attempts to sup-
plement the existing Internet rules by strictly regulating the importa-
tion of encryption products, which the authorities fear might be used
by dissidents, foreign spies, and other insurgent elements to hide
their Internet-based activities from the prying eyes of the authorities.
The authorities ultimately backed down from this regulation. Ironi-
cally, the fears of the security apparatus about encrypted e-mail cur-
rently appear unfounded, although this situation could change as
e-commerce and other encryption-heavy applications become more
widespread. Interviews suggest that few, if any, people in China—
either citizens or foreigners—are using encryption to conceal the
content of their communications, and this is especially true for dissi-
dents.?3 In the words of one interviewee, “Why would I use encryp-
tion? Why would I want to call attention to myself?” Indeed, the re-
luctance to use encryption appears to dovetail with the widespread
perception that the government is monitoring e-mail and other
electronic communications for keywords, despite the seemingly in-
surmountable technical challenges of searching so much traffic
without bringing the network to a grinding halt.

53Interviews, Chinese and Western sources, January 2000. Similarly, none of our
contacts ever mentioned dissident use of steganography, a technique that can be used
to conceal information by hiding text messages in images and audio or video files.



60 You've Got Dissent!

The Ministry of Public Security also allegedly sought to restrict the
use of the Internet by dissidents prior to June 4, 2000. In June, the
Ministry allegedly issued Document #33, calling on the Computer
Management and Supervision Departments of the Public Security
Bureaus in various localities to strictly manage Internet users and
restrict them from browsing “reactionary” information. After receiv-
ing this circular, Public Security Bureaus in some provinces and
cities held emergency meetings to coordinate control measures.
They called on ISPs to place more overseas web sites on the list of
blocked sites and demanded that web cafes be placed under strict
control. For example, the Ministry of Public Security authorities in
Baoding City, Hebei Province, issued new regulations for 100 Inter-
net cafes in the city. The regulations announced a “point system,”
whereby a cafe “allowing a customer to browse ‘reactionary’ infor-
mation will be deducted 10 points.” If a cafe loses 30 points within a
single year, its license will be suspended for one year.>*

The authorities have continued to issue rules and regulations in re-
sponse to perceived Internet-enabled challenges to the regime. In
November 2000, the Ministry of Information Industry issued regula-
tions governing the management of Internet bulletin board sites and
chat rooms. The regulations mandated that operators of any of these
types of “electronic public notice services” must register with the au-
thorities, obtain a permit, enact measures to control content, and
maintain records of all postings for 60 days. In addition, the regula-
tions forbid Internet users from posting on such sites any informa-
tion that endangers state security, harms national reunification, runs
counter to the provisions of the PRC Constitution, exposes state se-
crets, undermines national unity, spreads heretical beliefs, disrupts
social order, or is otherwise banned. Moreover, the regulations stipu-
late that ISPs must delete postings that fall into any of these forbid-
den categories and must report them to the authorities.?®

54“Eight Reactionary Activists from Jilin Who Were Imprisoned Before Call for
Reversing the Verdict on the June 4th Incident and for Government Compensation,”
Hong Kong Information Center for Human Rights and Democracy, June 3, 2000, in
FBIS, June 3, 2000.

55¢China Enforces Control of Electronic Public Notice Service over the Internet,”
Xinhua, November 6, 2000.



Government Counterstrategies 61

Several bulletin board sites have been closed for violating the regula-
tions. In September 2001, for example, authorities temporarily shut
down a popular BBS hosted by the Huazhong University of Science
and Technology in Wuhan, after students posted articles about the
1989 Tiananmen Square crackdown. “Everybody knows universities
aren’t quiet places, but it’s still too sensitive for students to talk about
this on the Web,” a local official told Western journalists. “Articles on
the June 4 incident are a serious breach of state regulations on Inter-
net information,” he said.58 In addition to issuing rules concerning
BBS, Beijing also promulgated regulations in November 2000 that re-
quire popular sites like Sohu.com and Sina.com to carry only news
content that has been approved by state-run media organs.

The most recent regulations on the use of the Internet were promul-
gated by the Ministry of Information Industry in January 2002. These
regulations require ISPs to maintain detailed records about their
users, install software to record e-mail messages sent and received by
their users, and send copies of any e-mails that violate PRC law to the
appropriate Chinese government departments.®” Like many of the
previously issued regulations, the January 2002 regulations place the
burden of policing Internet use squarely on the shoulders of Internet
industry companies.

In March 2002, the official People’s Daily reported that more than
100 Chinese Internet industry executives signed a voluntary “self-
discipline” pact aimed at promoting “the healthy and orderly
development” of the Internet in China through “protection of intel-
lectual property, network security and the elimination of deleterious
information from the Internet.”>8 The agreement pledges the com-

56«gt;1dent Net Site Closed over Talk of Tiananmen,” Reuters, September 6, 2001. The
Baiyun huanghe bulletin board site (bbs.whnet.edu.cn) was reopened after the
university’s Communist Party Committee expunged the messages about the
Tiananmen crackdown, replaced student webmasters, and required all users posting
messages to register under their real names. The authors last accessed the site in
January 2002.

57For more on the latest regulations, see “China Sets New Net Rules,” South China
Morning Post, January 21, 2002.

58For the English version, see “China’s Internet Industry Wants Self-Discipline,”
People’s Daily Online, March 26, 2002, available at http://english.peopledaily.
com.cn/200203/26/print20020326_92885.html; for the Chinese version, see Chen Jian,
“Zhongguo hulianwang xingye zilu gongyue zhengshi gianshu” [Chinese Internet



62 You've Got Dissent!

panies of China’s Internet industry to abide by all laws, regulations,
and policies governing the development and management of the
Internet, including those concerning online news. The signatories
also promise to prevent the online publication or transmission of
information that is “harmful to state security or social stability, vio-
lates laws and regulations,” or is deemed “superstitious or obscene.”
In addition, they pledge to scrutinize the information users publish
online and quickly remove any “harmful information” posted on
their web sites that could have a “negative influence” on Chinese
Internet users. The agreement also stipulates that portals will not link
to web sites that contain “harmful information.”>9

When regulations and the threat of arrest are not enough, Beijing has
shown that, at least under what it perceives to be pressing circum-
stances, it is willing to resort to more disruptive measures.

Physical Shutdown of Network Resources. In serious crises, the Chi-
nese government has consistently been willing to shut down net-
works temporarily in order to gain control. The first harbinger of this
trend occurred during the anti-Japanese demonstrations of 1996 that
were sparked by perceived violations of the territorial sovereignty of
the contested Diaoyutai/Senkaku Islands. When Chinese students
used e-mail to organize anti-Japanese demonstrations, Chinese offi-
cials responded by shutting down computer bulletin boards on some
campuses.50 More recently, after the April 1999 Falungong gathering
in Beijing, the government reportedly ordered one ISP to suspend
e-mail service for two days. In the run-up to June 4, 2000, the Minis-
try of Public Security reportedly sought to slow down or shut down
China’s free and anonymous e-mail sites, 163.net and 263.net. The

Industry Self-Discipline Pact Formally Signed], Renminwang, March 26, 2002,
available at http://www.people.com.cn/GB/it/49/149/20020326/695393.html.

59For the full text of the agreement in Chinese, see “Zhongguo hulianwang xingye zilu
gongyue” [Chinese Internet Industry Self-Discipline Pact], Renminwang, March 27,
2002, available at http://www.people.com.cn/GB/it/49/149/20020327/695927.html.
The pact also includes provisions on competition in the Internet industry and Internet
user privacy issues, among other matters. Interestingly, it also contains a provision
that says the signatories will propose recommendations for legislation and policy
initiatives related to the development and management of the Chinese Internet
industry.

60gteve Mufson, “Chinese Protest Finds a Path on the Internet,” Washington Post,
September 17, 1996, p. A9.



Government Counterstrategies 63

owners of 163.net, Liang Liwei and Leng Wanbao, said that they
could neither send nor receive e-mail beginning on June 1. The
government’s reasoning for the repeated use of this tactic is neatly
summarized by Pan Weimin, an electrical engineering graduate from
Fudan and the head of operations for PaCity Computer Company:
“When push comes to shove, the authorities don’t have to restrict
themselves to imposing a NetWall around China. They can use tried
and true traditional methods: one administrative order from on high
and everything can be shut down. It’s simple and effective.”

High-Tech Solutions for High-Tech Problems

In addition to traditional methods of control, the Chinese authorities
have also made use of high-tech countermeasures, such as blocking
websites and e-mail, government-sponsored hacking, monitoring
and filtering of e-mail, and online propaganda, denial, deception,
and disinformation.

Blocking Web Sites and E-mail. One of the most common, and per-
haps most quixotic, methods employed by Beijing to stem the flow of
antiregime information into China consists of the blocking of web
sites and e-mail. Authorities at various times have blocked politically
“sensitive” web sites, including those of dissident groups and major
foreign news organizations, such as the Voice of America, the Wash-
ington Post, the New York Times, and the BBC.6! In early 1999, Hong
Kong-based activist Lau San Ching helped establish a web site com-
memorating the victims of Tiananmen (www.june4.org), and Beijing
quickly blocked access to the site.62 In April of the same year,
stunned party bosses responded to the gathering of thousands of
Falungong members in central Beijing by ordering the arrest and

61The New York Times web site was unblocked in 2001 after its reporters raised the
issue with Jiang Zemin during an interview. The site remained accessible from China
as of the completion of this study in January 2002. In addition, we note that the
blocking is rather inconsistent—materials blocked on one web site often remain
accessible on other sites. For example, the Foreign Affairs web site was blocked in early
2001, presumably to prevent Chinese Internet users from reading an article on the
Tiananmen Papers that appeared there. But at the same time, the offending article was
still readily accessible via a link from the Council on Foreign Relations web site, which
was not blocked.

62Liu, “The Great Firewall of China.”



64 You've Got Dissent!

prosecution of Falungong leaders and members and the blocking
of access to the group’s international constellation of web sites.63
The authorities even dispatched censors to screen all Chinese web
forums and bulletin boards and erase any favorable remarks about
Falungong founder Li Hongzhi, whom they denounced as a charla-
tan and a doomsayer.54

Most of the government’s attempts to prevent the viewing of banned
web sites use multiple layers of filtering, ranging from the ISP to the
network carrier to the nontechnical aspects of web surfing in China
(e.g., registration with the police, observation by Internet cafe work-
ers). The technical blocks themselves are carried out at the ISP or
international-gateway level and involve the alteration of network
routing tables. According to interviews, the four major ISPs regularly
exchange information about which sites they are blocking. At the
network-carrier level, CERNET apparently uses only CISCO routers
with ACR (access-control routers), and site restrictions are set by the
Ministry of Education. Most national-level blocks are placed by Chi-
na’s International Connection Bureau (ICB), a set of computers
belonging to state-owned China Telecom. Software at that level
is programmed to reject requests for access to banned sites. China
blocks sites only if a large enough number of users access them.
Blocking can be done only intermittently because the software does
not have enough computing power to block every objectionable site
all the time. By blocking a site intermittently, the government hopes
users will simply assume that the site isn’t accessible.5° In addition,
blocks on web sites are often temporarily removed when high-level
foreign delegations visit China. During the October 2001 Asia-Pacific
Economic Cooperation (APEC) meeting in Shanghai, for instance,
Beijing permitted access to several web sites that are normally
blocked, including those of the Washington Post and CNN. This was
presumably intended to avoid embarrassing international media
reports and to burnish China’s image in order to make a good
impression on visiting world leaders. As soon as President Bush and

631bid.
641hid.

6E’]ulie Schmit and Paul Wiseman, “Surfing the Dragon: Web Surfers Find Cracks in
Wall of Official China,” USA Today, March 15, 2000, p. 01B.



Government Counterstrategies 65

other world leaders left Shanghai, however, the web sites were once
again blocked.66

While access to sites of groups such as Human Rights Watch/Asia
and Human Rights in China are routinely blocked, Beijing has also
shown a willingness to block prominent nondissident sites for host-
ing “anti-China” material. After Tiananmen, a magazine published
by exiled Tiananmen student leader Wang Dan, was posted on a
Stanford University server, Beijing responded by blocking all
Stanford-hosted sites.57 The California Institute of Technology was
allegedly pressured by Beijing to remove a Falungong site from its
servers. When the request was rejected, access within China to the
university’s entire web site was blocked for several months.68

One site that has been repeatedly blocked by the Beijing authorities
is that of China News Digest (CND), a volunteer group of overseas
Chinese clearly unsympathetic to the regime. An account of how the
CND site was blocked is offered by its founder, Wei Lin:

Our site was among the first batch of 100 or so web sites being
blocked. Some time after that, there were reports about some sites
actually being removed from the Chinese government’s blacklist.
Earlier this year [1998], readers in China were able to access our
site because we changed our ISP and consequently the IP address
for our web server changed. This lasted until 5 June 1998, then the
China traffic suddenly dropped. We had linked to the June 4th
Beijing Massacre photo archive from our top page, which had
increased our hits from 2000/day to 4000/day. Our ISP was nice
enough to let us change the web server IP once again. But our server
log showed that every time we changed the IP address, the traffic
from China would last for a day or two during the month of June
before the new IP is blocked again. We can pretty much assume that
they are using the latest software on the routers when available and
applicable. They do not have any technology lag other than possibly
the export restriction from the U.S. government regarding encryp-

66This is done even for some relatively routine visits by less-senior foreign officials,
reporters, and other guests.

67gcott Savitt, “China’s Internet Revolution,” Asian Wall Street Journal, December 21,
1999, p. 10.

68“Top U.S. Institute Won’t Bow to Dictatorship,” Central News Agency, February 20,
2000.



66 You've Got Dissent!

tion. They have implemented classless interdomain routing (CIDR).
Commercial ISPs connect to the state-owned backbones, ChinaNet
and ChinaGBN, [and] many of them implement private networks
and users access the Internet via proxies. The method used to block
sites outside of China is, because the government allows only a few
backbone networks to exist and to have their own international
links, to put the access-control list on all border routers (which ap-
pear to be CISCO routers). This is very efficient because it blocks
based on [the] packet source’s IPs and normally those sites cannot
change their IPs easily. Based on our experience in early June 1998,
CERNET and CASNET blocked us first, ChinaNet a day later, GBN
some time later.

Wei closed by noting that since ChinaNet and ChinaGBN are both
part of the merged information superministry, the sequenced delays
in adding the blocking would suggest that, administratively, their
networks are not fully merged.

Despite these types of efforts to block sensitive sites, however, CND
is at the forefront of the promotion of one of the most potent weap-
ons used in fighting web-site blocking: proxy servers.%9 The CND web
site contains a guide to using proxy servers to circumvent firewalls
or Internet censorship, as well as a call for volunteers to provide
CND with additional proxy services.’® A CND web page (http://
proxy.cnd.org/) contains detailed instruction on the use of proxies,
including various techniques for configuring web browsers. For its
users, CND currently provides four official proxies, each of which
uses a dynamic IP address:

1. http://cnd-d.cnd.org:8000/http://www.cnd.org
2. http://proxy2.cnd.org:8000
3. http://proxy3.cnd.org:8000

4. http://anon.free.anonymizer.com/http://www.cnd.org

697 proxy server sits between a client application, such as a web browser, and a real
server. Proxy servers are also used to improve performance or filter requests. For more
information, see www.webopedia.com.

70see www.cnd.org. CND seeks volunteers who have system privileges on UNIX
servers or on PCs running Linux, and it notes that individuals who work at universities
and have cable modems or DSL service are particularly desirable volunteers.



Government Counterstrategies 67

The fourth proxy exploits one of the most popular “anonymizer” web
services, allowing users to surf the web in relative privacy. The CND
site also points users to other proxy lists, available in abundance by
searching portals such as Yahoo! or Webcrawler for the term proxies.

New York-based Human Rights in China (HRIC) has also published
an article describing the use of proxy servers to access blocked web
sites in its quarterly China Rights Forum.”l Available evidence is
fragmentary but suggests that many mainland Internet users are ca-
pable of accessing a variety of blocked sites. Xiao Qiang, executive di-
rector of HRIC, says that many sites that are blocked by PRC authori-
ties, including those of HRIC and CND, still receive numerous visits
and e-mail messages from web surfers on the mainland.?”? Statistics
provided by CND on its web site confirm that some mainland users
can access the site even though it is blocked.”3 CND also advises
readers who have difficulty accessing their site from within China
that they can receive CND publications via e-mail, using accounts at
www.usa.net, www.hotmail.com, www.yahoo.com, and other free
web-based e-mail services.”# In addition, Zhang Weiguo recom-
mends that PRC readers use proxy servers to access his New Century
Net site, which the Chinese authorities began blocking about a year
after its establishment. According to Zhang, as of 2000, new proxy
addresses could generally be used for about two months before they
were discovered and blocked, but this is reportedly no longer the
case, as the Chinese authorities have redoubled their efforts to block
access to popular proxy servers (this is discussed in further detail
below).

As a result of these efforts and the gaps in the implementation of
blocking on the Chinese end of the system, most sensitive sites are

71 “Proxy Servers,” China Rights Forum, Human Rights in China, fall 1998.

72Erik Eckholm, “China Cracks Down on Dissent in Cyberspace,” New York Times,
December 31, 1997.

73According to CND’s access statistics for Friday, June 9, 2000, for example, at least six
mainland Chinese users (defined as visitors with .cn domain names) accessed the
main CND page, and at least 16 reached one of CND’s two mirror sites, presumably by
using proxy servers. A mirror site is a replica of an already existing site, used to reduce
network traffic (hits on a server) or improve the availability of the original site. For
more information on mirror sites, see www.webopedia.com.

744Some Special Notes for Network Users in CN Domain (Mainland China) or
Accessing to the Internet from Behind Firewall (Need a Proxy?),” CND web site.



68 You've Got Dissent!

available to the Chinese population, or at least to those Internet
users who are willing to devote some time and effort to accessing
them. Among these, a number of avowedly pro-democracy web sites,
human-rights web sites, and Tibet-related web sites, including that
of the Tibet government-in-exile, continue to be accessible even
without the use of proxy servers.”> The authors’ own limited empiri-
cal studies in Internet cafes in major Chinese cities, usually involving
100 to 200 political and media sites, reveal little consistent blocking
of even the most sensitive sites. More surprising, the vast majority of
terminals in these cafes, including those populated exclusively by lo-
cals, were preconfigured with the necessary proxy servers in Australia
or elsewhere to circumvent the “Great Firewall.”

Beginning in early 2001, however, the Chinese authorities stepped up
their efforts to block access to well-known proxy servers and privacy
protection sites. Companies offering privacy protection services (e.g.,
Safeweb, SilentSurf, and Anonymizer) are now engaged in a daily
game of measure and countermeasure with the authorities in China
and other countries that try to restrict access to particular web
sites.”® For example, the Safeweb site was blocked by Chinese au-
thorities beginning in late February 2001.77 At around the same time,
SafeWeb received funding from the International Broadcasting
Bureau, which oversees the Voice of America, to enhance the services
it offers to Chinese users who want to access blocked web sites.”® The
result was a peer-to-peer application, Triangle Boy, released in April
2001, aimed at enabling Chinese Internet users to access all websites
blocked by the authorities.

Sy, Department of State, Human Rights Report for 1999.

76gee for example, Jennifer 8. Lee, “Punching Holes in Internet Walls,” New York
Times, April 26, 2001.

7TRecent research suggests that this version of Safeweb, which was taken out of
service in November 2001, may not have provided the degree of anonymity it
promised its users. Researchers from Boston University and the Privacy Foundation
assert that Safeweb’s security vulnerabilities would “allow adversaries to turn Safeweb
into a weapon against its users, inflicting more damage on them than would have
been possible if they had never relied on Safeweb technology.” See David Martin and
Andrew Schulman, “Deanonymizing Users of the Safeweb Anonymizing Service,”
February 11, 2002, p. 1. The full report is available online at http://www.cs.bu.edu/
techreports/pdf/2002-003- deanonymizing-safeweb.pdf.

78]ennifer 8. Lee, “U.S. May Help Chinese Evade Net Censorship,” New York Times,
August 30, 2001.



Government Counterstrategies 69

Despite claims that Safeweb’s Triangle Boy system would allow Chi-
nese Internet users unfettered access to blocked sites,”® however, the
Chinese authorities reportedly have had a relatively easy time
blocking the system. Computer-savvy Internet users have reported
that they are unable to access Safeweb’s Triangle Boy servers, and
the authors were also unable to use the system on two recent trips to
the PRC. One major problem with the current system is that of com-
municating the IP addresses of Triangle Boy servers to people in
China without the authorities also finding out and quickly blocking
access to the sites. Currently, Safeweb sends out an e-mail contain-
ing the information in response to user requests. Personnel from the
Ministry of Public Security’s Computer Monitoring and Supervision
Bureau simply request the information through e-mail as often as
necessary and block the IP address on the routing table.80 After only
a few months, Beijing’s blocking of the addresses caused an 80 per-
cent decline in the use of Triangle Boy by Chinese web surfers, ac-
cording to a Western media report.8! “Now it is basically impossible
to use it,” laments an article posted on a Chinese-language web site
dedicated to promoting freedom of speech on the Chinese Inter-
net.82 This article and other postings on Chinese-language web sites
indicate that since the Chinese authorities intensified their efforts to
block access to Safeweb’s Triangle Boy network, some mainland
Internet users have turned to another peer-to-peer application, the
Chinese version of Freenet, which can be used not only to search for
and exchange documents, but also to access blocked web sites. Nev-
ertheless, it appears that, for the moment at least, Beijing has the up-

793ee Safeweb’s “White Paper: Triangle Boy Network,” available on the Safeweb web
site, www.safeweb.com. The paper asserts: “Triangle Boy is our answer to Internet
censorship. Triangle Boy defeats all attempts to prevent users from accessing sites on
the Internet.” Safeweb expects that it will become more and more difficult for the
Chinese security services to block access to its network over time as the number of
Triangle Boy machines increases. The use of dynamic IP addresses by some Triangle
Boy machines, according to Safeweb, “makes the censors’ task even more daunting
and the likelihood of success even slimmer.” For now, it appears that Beijing has the
upper hand in its battle with Safeweb, but as these points illustrate, this could change
in time.

80Interviews, Western computer technicians, January 2002.

81pamela Yatsko, “China’s Web Censors Win One—For Now,” Fortune, December 24,
2001.

82“Guanyu Ziyouwang” [About Freenet], December 11, 2001, available at www.
internetfreedom.org/gb/articles/1042.html.



70  You've Got Dissent!

per hand in the web-site blocking battle. In the words of one activist
who recently visited the mainland, “The authorities have become
much better at finding and blocking proxies in China; I was there for
eight days and experienced eight days of Internet blackout.”83

In sharp contrast to web sites, e-mail and e-mail publications are
difficult to block, although the PRC government attempts to do so at
times by blocking all e-mail from overseas ISPs used by dissident
groups. The Voice of America Chinese-language e-mail news server
was blocked beginning in April 1999, except for a brief period in July
of that year. Beijing has responded to the spamming of Xiao Cankao
by blocking all e-mails from the ISP from which the messages origi-
nate.84 As noted earlier, at the height of the summer 1999 crackdown
on Falungong, the government ordered an ISP suspected of being
a conduit for the group’s international coordination activities to
suspend e-mail service for two days. In the run-up to June 4, 2000,
the Ministry of Public Security reportedly sought to slow down or
shut down China’s free and anonymous e-mail sites, 163.net and
263.net. As noted earlier, the owners of 163.net, Liang Liwei and Leng
Wanbao, said that they could neither send nor receive e-mail be-
ginning on June 1.

Despite these government efforts, opponents of the regime have en-
joyed significant success in overcoming e-mail blocking. Indeed, as
argued earlier in this report, the spamming campaigns of Xiao
Cankao and Da Cankao, originating from a different e-mail address
every time, are among the most successful dissident Internet strate-
gies. Even the CND listserv e-mails, which originate from the same
site, have enjoyed relatively easy access, due in part to the advice of-
fered by CND on how to overcome e-mail blocking. In particular, its
staff reccommends that mainland users obtain free Web-based e-mail
accounts, such as www.usa.net, www.hotmail.com, www.mailcity.
com, www.yahoo.com, or www.rocketmail.com. After sending mail/
subscribe messages to CND from these sites, users are free to check

83Interview, Chinese activist, March 2002. As peer-to-peer applications become more
widely used in China, however, the advantage now enjoyed by the authorities may
shift back to those Internet users who are interested in viewing banned web sites.

84Frank Langfitt, “Taking Dissent Online in China; E-mail: In the Age of the Internet,
Chinese Leaders Are Finding It Harder to Contain Free Speech,” The Baltimore Sun,
May 11, 1999, p. 2A.



Government Counterstrategies 71

their e-mail on the web, with no fear of receiving e-mails that must
traverse Chinese government-controlled routers.

Hacking. There is some evidence to suggest that the Chinese gov-
ernment or elements within it have engaged in hacking of dissident
and antiregime computer systems outside of China. Given the inher-
ently indeterminate nature of the source of most computer network
intrusions, it is often difficult if not impossible to establish official
culpability for hacking attacks without additional evidence. Govern-
ments, usually by design, can therefore claim a reasonable measure
of plausible deniability in these cases. The Chinese-origin hacking
attacks that occurred against Taiwan in August 1999 and against
Japan in February 2000 are examples of incidents in which govern-
ment culpability, either limited or complete, is difficult to determine
solely on the basis of the intrusion data.

Stronger evidence exists to support the conclusion that the Chinese
government or elements within it were responsible for one or more
of the China-origin network attacks against computer systems main-
tained by practitioners of Falungong in the United States, Australia,
Canada, and the United Kingdom. After the exposure of the role of
certain Chinese security agencies in the attacks, the later, more
sophisticated intrusions were believed to have been carried out by
cut-outs, making it more difficult to ascertain the extent of gov-
ernment involvement. This was especially true of the attacks that
occurred in winter and spring 2000.

Summer 1999. In mid-July 1999, the Chinese government authorities
began a nationwide crackdown on the Falungong organization,
claiming that it was a “dangerous cult.” News of the crackdown
spread quickly, due in large measure to the organization’s extensive
use of advanced information technologies and its network of Internet
sites around the globe. These sites provided real-time accounts of
crackdowns in some Chinese cities, based on e-mails and other
communications from Falungong members. As the story was gradu-
ally picked up by the global media, these sites, many of which were
shoestring operations run by group members, understandably began
to strain under the increased hits they received. While this slowdown
in service was an expected consequence of worldwide attention,
some of the sites began to suffer from anomalous crashes. When the
system administrators of these servers examined the situation in de-



72 You've Got Dissent!

tail, some realized that their networks were suffering from a sophisti-
cated series of computer network attacks. The July 1999 attacks
against Falungong sites in four countries (one in Britain, two in
Canada, one in Australia, and two in the United States) bear greater
scrutiny.

The evidence of a Chinese government-directed information opera-
tion against Falungong is strongest in the U.S. case. On July 14, 1999,
Falungong practitioner Bob McWee of Middletown, MD, established
www.falunusa.net, with the express purpose of mirroring the files of
existing Falungong sites in Canada (www.falundafa.ca and www.
minghui.ca) and the United States (www.falundada.org).8> On July
20, 1999, the two Canadian sites began to suffer a degradation of
network performance, because of Chinese-origin hacking attacks. As
a result, they began re-routing connection requests to their mirror
site, FalunUSA. Between July 21 and 23, the U.S. site began to have
similar difficulties. Specifically, it was suffering from a type of attack
known generally as a denial-of-service attack, in which the target
machine is flooded with incomplete requests for data and eventually
succumbs to the attack by crashing. Backtracking a similar attack on
July 27, 1999, revealed the source IP address of the attack to be
202.106.133.101, an Internet address in China. Examination of
the Asia-Pacific Network Information Center (APNIC)86 database
entry for this address revealed the ownership information shown in
Figure 1.

The name of the organization, “Information Service Center of XinAn
Beijing,” sounded innocuous enough, but the street address told a
very different story. The address, #14 East Chang’an Street (listed in
Figure 1 in transliteration as “Dong Chang An Jie 14”) in Beijing, is
that of the Ministry of Public Security, China’s internal security
service—the organization most embarrassed by the unexpected
appearance of thousands of Falungong practitioners outside the

85Svens.son, “China Sect.”

86APNIC is the Internet registry organization for the Asia-Pacific region. For more
information on APNIC, see http://www.apnic.org.



Government Counterstrategies 73

Inetnum: | 202.106.133.0 - 202.106.133.255
Netname: | ISCXA

Descr: Information Service Center of XinAn Beijing
Country: CN

Admin-c: | WH42-AP

Tech-c: HJ36-AP

Changed: | suny@publicf.nta.net.cn 19990716
Source: APNIC

Person: Wang Huilin

Address: Dong Chang An Jie 14 Beijing 100741
Phone: +86-10-65203827

Fax-no: +86-10-65203582

Nic-hdl: WH42-AP

Changed: | suny@publicf.bta.net.cn 19990716
Source: APNIC

Person: He Jian

Address: Dong Chang An Jie 14 Beijing 100741
Phone: +86-10-65203789

Fax-no: +86-10-65203582

Nic-hdl: HJ36-AP

Changed: | suny@publicf.bta.net.cn 19990716
Source: APNIC

Figure 1—Original APNIC Database Entry

central leadership compound, Zhongnanhai, in April 1999, which led
to the MPS leadership being criticized and purged. In addition, the
MPS Computer Monitoring and Supervision Bureau has important
responsibilities related to the Internet in China, including computer
network security and management of ISPs.

Of course, given the ambiguities of information warfare created by
the structure of the Internet itself, intrusion-detection logs alone are
usually not sufficient to identify whether the true source of an attack
is the organization in question or simply a third party that has



74  You've Got Dissent!

hacked into the MPS network and used it as a base to launch attacks.
Four crucial pieces of evidence, however, strongly suggest that the
MPS was the real culprit in the attacks against Falungong sites. First,
the network had been established shortly before the information op-
erations began and was divorced from other explicitly identified MPS
networks in other parts of Chinese cyberspace, such as the domain
spaces belonging to the MPS web page (www.mps.gov.cn). Second,
the name of the organization in the database—Information Service
Center—suggests an intent to deceive outsiders about its actual affil-
iation. Third, at least one Western media source claimed to have
called the telephone numbers listed in Figure 1 and was told by the
person answering the phone that the numbers belonged to the Min-
istry of Public Security.87 A later call by the same news organization
to the telephone operator at the ministry confirmed that the num-
bers belonged to the MPS Computer Monitoring and Supervision Bu-
reau.88 The fourth and most telling piece of evidence resulted di-
rectly from the impending exposure in the Western media of the
network’s governmental affiliation. Probably as a result of the in-
creasing media attention, especially an imminent article by Michael
Laris in the Washington Post,89 the information in the APNIC
database was altered on 29 July 1999, as seen in Figure 2. Most im-
portant, the owners of the network space changed the damning
street address of the owner of the network from #14 East Chang’an
Street to #6 Zhengyi Road (listed in Figure 2 in transliteration as
Zheng Yi Lu 6).

If the ministry’s network had itself been the victim of an attack and
was thus wrongly accused as the perpetrator of the attacks on the
Falungong site in the United States, why go to the trouble of chang-
ing the database information to an address other than MPS head-
quarters? And was it a coincidence that the network information was
changed on the eve of an exposé in a major Western newspaper of
the MPS’s alleged role in the attack? Most damning, the new street
address (No. 6 Zhengyi Rd) is the address of the Ministry of Public
Security’s No. 3 Research Institute, which is responsible for com-

87SVensson, “China Sect.”
88hid.

89Michael Laris, “Beijing Turns the Internet on Its Enemies: Sect Members Abroad
Claim State Harassment,” Washington Post, August 4, 1999.



Government Counterstrategies 75

Inetnum: 202.106.133.0 - 202.106.133.255
Netname: ISCXA

Descr: Information Service Center of XinAn Beijing
Country: CN

Admin-c: HJ36-AP

Tech-c: HJ36-AP

Changed: suny @publicf.nta.net.cn 19990716
Changed: suny @publicf.nta.net.cn 19990729

Source: APNIC

Person: He Jian

Address: Zheng Yi Lu 6 Dong Cheng District Beijing 100741
Phone: +86-10-68765432

Fax-no: +86-10-68765432

Nic-hdl: HJ36-AP

Changed: suny @ publicf.bta.net.cn 19990716
Changed: suny @ publicf.nta.net.cn 19990729
Source: APNIC

Figure 2—Altered APNIC Database Entry (July 29, 1999)

puter security. The evidence cited earlier, along with this last attempt
to further disguise the true owner of the network, strongly suggests
that the perpetrator was caught with its “hand in the cookie jar.”

Of course, the fact that the attacks might have originated from an
MPS network does not automatically imply that they were sanc-
tioned by the ministry leadership or their superiors in the senior
party leadership. One possibility that must be considered is that the
attack was carried out by a “rogue element” within the MPS, without
approval from anyone. After the exposure of a rogue’s efforts, a natu-
ral reaction would be to cover up the network’s ministry affiliation by
changing the APNIC data. One might question whether the ministry
would be able to find the perpetrator, conduct an investigation of his
actions, and implement a technical fix so quickly, but as improbable
as that seems, it is not impossible.

One final footnote to the July 27, 1999, attack against FalunUSA.net:
The manner in which the MPS allegedly brought down the site con-



76  You've Got Dissent!

tains a fascinating twist. The denial-of-service attack was a classic
“SYN flood” attack and appears to have been designed to make it ap-
pear as if Falungong was conducting information operations against
the U.S. Department of Transportation (DOT).%0 In the July attack,
the MPS network sent a SYN to the FalunUSA site with an incorrect
return address, namely, a server controlled by DOT. A network engi-
neer at DOT contacted Bob McWee and the operators of the other
Falungong sites to find out why www.falundafa.org, www.falunUSA.
net, and www.falundafa.ca were sending unauthorized packets to a
DOT server, according to Everett Dowd, deputy director of tele-
communications in the DOT Information Technology Operations
office.9!

Why, out of the millions of possible IP addresses, did the MPS choose
an address belonging to DOT? One plausible hypothesis is that the
perpetrator wanted a “two-fer”: crash the Falungong site, but also
make it look as if the Falungong site was engaged in information
operations against a U.S. government site. At the time of the attack,
the entire Chinese governmental propaganda apparatus was in high
gear, branding Falungong a “dangerous cult” and a “terrorist organi-
zation.” What better way to demonize Falungong than to make it ap-
pear that the organization was hacking sites run by the U.S. govern-
ment? Indeed, system administrators at DOT initially thought they
were under a different type of denial-of-service attack (a SYN-ACK
flood) from the Falungong site, since all they could see on their end
was a series of SYN-ACK requests entering their system from
FalunUSA.net for no apparent reason. Only later did the DOT per-
sonnel realize that the Falungong site had simply been the unwitting
accomplice of a third party.

90Any successful connection between two servers on the Internet requires a three-way
“handshake” before information can be exchanged. First, Machine A sends a SYN to
Machine B, which responds to Machine A with a SYN-ACK. Machine A then closes the
loop by sending Machine B an ACK. The success of this exchange requires that all of
the packets contain correct address information; otherwise, they will go to the wrong
places. A SYN flood exploits this dynamic. In such an attack, Machine A sends a SYN
with an incorrect return address to Machine B, which logically responds by sending its
SYN-ACK not to Machine A but to Machine C. Since both Machine B and Machine C
have a limited number of slots in their buffers for these sorts of unanswered queries,
they both eventually suffer from buffer overflow and crash.

9 associated Press, August 6, 1999.



Government Counterstrategies 77

Attacks on Falungong sites in England and Australia during late
summer 1999 bear some interesting similarities to the intrusions in
the United States, particularly with regard to the source IP addresses
of the perpetrators. The U.K. Falungong web site (http://www.
yuanming.org.uk) was set up on July 20, 1999, by Zhu Bao, a Falun-
gong practitioner living in Dublin, Ireland.%2 By July 23-24, 1999, the
site had come under continuous attack from China-origin IP
addresses. At the beginning of the attacks, the intruders disabled the
server.93 Later, they deleted all the original files and replaced them
with the text of an article from the Xinhua News Agency entitled “The
Person and Affairs of Li Hongzhi,” falsely listing the author of the
article as a member of the “Falungong Research Society.” The article
says that Li

is not the “highest Buddha” who brings salvation to suffering peo-
ple, but an evil person who has had an extremely disastrous effect
upon society. Li is not bringing salvation to practitioners, but is in
fact leading them to a disastrous and miserable end, and Falungong
is doing enormous harm to both the mental and physical health of
people.

Falungong’s U.K.-based service provider (NetScan, www.netscan.co.
uk) confirmed that the intruders had obtained their root password.

In a separate attack, Li Shao of Nottingham publicly reported on July
26, 1999, that his Falungong site was attacked by hackers operating
from a Chinese IP address.9% Falungong sources claim that the
British police linked the address to the Information Service Center of
XinAn in Beijing, discussed above, but no independent confirmation
was possible.9

In Canada, two Falungong sites (www.minghui.ca and www.
falundafa.ca) were attacked by hackers, and both eventually suc-
cumbed. The ISPs for these sites, Bestnet Internet of Hamilton,
Ontario, and Nebula Internet Services of Burlington, Ontario, re-

92]onathan Dube, “China Ate My Web Site,” ABCNEWS.com, August 6, 1999.
93The details of this attack are derived from Falungong, “Report,” p. 23.
94Svensson, “China Sect.”

95Falungong, “Report,” p. 87.



78 You've Got Dissent!

ported that their networks were attacked on July 30, 1999, by Chinese
government servers because they hosted sites run by Canadian fol-
lowers of Falungong, including Jason Xiao, the system administrator
of www.falundafa.ca.96 According to the director of Bestnet Internet,
Eric Weigel, the hack attempts originated with “Chinese government
offices in Beijing.” Weigel stated that the specific originating ad-
dresses belonged to the Beijing Application Institute for Information
Technology (BAIIT) and the Information Center of XinAn Beijing.97
No IP addresses were furnished by the newspaper accounts, but BAI-
IT’s networks can be found between 203.93.160.0 and 203.93.160.255.
Possible government connections are suggested by the P.O. box
mailing address provided by BAIIT in the APNIC database, as P.O.
boxes are often used in lieu of street addresses by Chinese govern-
ment and military hosts. By contrast, the government affiliations of
the Information Center of XinAn Beijing are much clearer, as dis-
cussed in greater detail earlier in this chapter.

Nebula Internet Services reported that the same sites had attempted
to crash its servers, using similar types of attacks. According to Neb-
ula representatives, the assault went on for more than a month, co-
inciding with the timetable of the government crackdown on the
sect. Unlike Bestnet, which had more-advanced equipment and was
able to withstand the attacks with little loss of service, Nebula’s sys-
tems were crippled by the hackers, and the company was forced
to shut off its service. The owner of two Canadian Falungong sites
(perhaps the same sites discussed above), Jillian Ye of Toronto,
claimed that her sites had been under attack every day for several
months and that the problems had gotten progressively worse until
she finally moved the sites to a more secure server.98

Fewer similarities exist between the attacks described above and
those against Falungong servers based in Australia, but the timing of
the Australian attacks (in late summer 1999 and mid-spring 2000)
coincides to a significant degree with attacks in other countries. An
Australian practitioner of Falungong established a Falungong mirror

96peter Goodspeed, “Falung Gong, Beijing Wage War over Internet,” National Post,
November 2, 1999.

970scar Cisneros, “ISPs Accuse China of Infowar,” Wired News, July 30, 1999.

98Svensson, “China Sect.”



Government Counterstrategies 79

site (http://falundafa. au.cd) in March 1997 on a Windows NT
server.9? On September 6, 1999, computer attacks originating from a
Chinese IP address forced this site to shut down.199 The victims re-
ported to the police that the intruders tampered with their e-mail
system. The system administrator of the site noticed that the infiltra-
tors were able to manipulate the cursor on their screen, which sug-
gests that the attackers were using a hacker tool known as Back
Orifice!0! to penetrate the site. Beginning in September 1999,
Australian police undertook constant monitoring of the site.

Spring 2000. The first of the renewed attacks against Falungong
servers occurred on March 11, 2000, coinciding with the meetings of
the National People’s Congress in Beijing. The hack, which used
a denial-of-service technique known as a “smurf” attack, brought
down the main server in Canada (www.minghui.ca), as well as three
mirror sites (www.falundafa.ca, www.falundafa.org, and www.
minghui.org).192 Since smurf attacks are quite effective in masking
the identity of the attacker, no useful source information could be
gained from the logs of the intrusions.

Attacks on Falungong servers reached a crescendo in mid-April 2000,
when five sites—three in the United States (www.falunUSA.net,
www.falundafa.org, www.truewisdom.net) and two in Canada (www.

99Interview, Falungong practitioner, June 2000.
100“Falungong Hot on Jiang’s Trail,” Agence France Presse, September 7, 1999.
101 The hacker tool Back Orifice was developed by the Cult of the Dead Cow (CDC).

102gmurf attacks employ a two-step procedure. First, hackers scan the Internet for
vulnerable servers or host computers. Ideal target systems have relatively wide
bandwidth and few IP addresses, characteristics found in servers operated by
universities (.edu) and nonprofit organizations (.org). The networks of these servers
are often composed of subnetworks. Usually, a request sent to the main IP address is
answered by every computer on the local network. In other words, if the local network
has 40 subnetted computers, one request will result in 40 replies. These types of
servers can be used as “Internet request amplifiers” or “slaves” for a smurf attack.
Hackers will assemble large numbers of these slaves for an impending attack, hoping
to direct all of their bandwidth toward a single target server.

In the second step, hackers issue the signal to the slaves. Attackers forge a ping
command that appears to be coming from the target computer. For every fake
(“spoofed”) ping they send, the victim is flooded with many (40, in our example)
replies. A dial-up user with 28.8 kbps of bandwidth exploiting this technique on our
illustrative network could generate (28.8 x 40) or 1152.0 kbps of traffic, about 2/3 of a
T1 link. The smurf attacks that brought down eBay and Yahoo! used much larger sets
of networks.



80 You've Got Dissent!

minghui.ca and www.falundafa.ca)—were smurf-attacked simul-
taneously.103 The timing of the attacks coincided with two sensitive
political events: (1) the impending vote in the United Nations
Human Rights Commission on a UN resolution condemning Chinese
human-rights abuses, including persecution of Falungong; and (2)
the one-year anniversary of the April 25, 1999, gathering of
Falungong practitioners outside the central leadership compound in
Beijing.

Falungong system administrators received a variety of warnings
about the impending attack. Around April 6, Falungong received an
e-mail warning that the Public Security Bureau had paid two network
security companies to hack the group’s sites abroad. After the first
wave of attacks, Falungong system administrator Li Yuan received an
anonymous tip on April 12 confirming the situation. “We received an
anonymous e-mail from a Chinese computer expert on April 12
warning us that the police computer security bureau had offered to
pay a computer company money to hack into our sites,” said Yuan.

According to the Maryland-based system administrator for
FalunUSA, the attacks themselves began around April 9 or 10. The in-
truders attacked the IP addresses of the sites, not the domain names,
and likely got into the system using security holes in the ftp com-
mand. Once inside, the attackers replaced most of the original net-
work command files (e.g., Is, df, and find) with versions of these files
that contained “trojan horses” for later penetration. The system
administrator reports that after he discovered and dismantled the
hackers’ efforts, intruders attempted to log on to his server, using ftp
and SSH commands, but these probes were rebuffed.

In Australia, the attacks started again between March and May 2000,
with the most serious attack coming on May 22. The Australian
server was crashed by hackers around 3 a.m. on May 22, rebooted the
next morning, and hacked again one hour later. It was not rebooted a
second time until 7 or 8 p.m. Logs of these attacks and the addresses
of the attacking sites were unavailable for analysis, but the Australian
system administrator said that the intruders used an exploit known
as [ISATTACK, and their IP addresses could be traced to Hong Kong,

103«yyeb Sites of Falungong Hit,” Agence Prance Presse, April 14, 2000.



Government Counterstrategies 81

England, and the United States. The system administrator asserted
that the attacks in 2000 were far more sophisticated than those in
1999, and the attackers were able to easily exploit the server’s remote
logins, which were later disabled by its owners.

Monitoring and Filtering. Foreign visitors to China and domestic
dissidents have long been aware that the Chinese government is en-
gaged in widespread monitoring of communications. According to
the 2000 State Department China human-rights report:

[The Chinese] authorities often monitor telephone conversations,
fax transmissions, e-mail, and Internet communications of citizens,
foreign visitors, businessmen, diplomats, and journalists, as well as
dissidents, activists, and others.104

The extent of this monitoring, however, is frequently overstated, as
the sheer scale of the necessary effort is beyond the resources of the
security apparatus. This is especially true of electronic communica-
tion.105 Members of the security apparatus suggested in interviews
that they recognize the technical difficulties—or, rather, the impos-
sibility—of wide-scale e-mail monitoring, regardless of encryption.
While research in keyword searching applications continues, even its
advocates realize that a network system would grind to a halt if key-
word searches were attempted on a nationwide or even a regional
basis, given the enormous volume of electronic communication.106
Public security sources confirm that selective, often post hoc, moni-
toring, combined with traditional surveillance methods, is a prefer-
able and far more effective strategy.107

Fragmentary evidence exists to support the notion that the security
services possess and are actively developing limited monitoring and

104y g, Department of State, China Country Report on Human Rights Practices, 2000,
February 23, 2001, p. 15.

105Recently, the apparently modest results of U.S. efforts to track terrorists through
the Internet have illustrated the difficulties of conducting online surveillance against
users who seek to evade detection by communicating with each other via anonymous
e-mail accounts accessed at Internet cafes, sometimes using strong encryption. See,
for example, Susan Stellin, “Terror’s Confounding Online Trail,” New York Times,
March 28, 2002.

IOGInterviews, Western executives, January 2000.

107Interviews, PRC officials, January 2000.



82 You've Got Dissent!

filtering capabilities. The anonymous author of an article entitled
“China’s Main Methods of Supervising and Controlling the Net and
Countermeasures,” which was recently published on a Chinese-
language dissident web site, asserts that there are two types of meth-
ods used by the Chinese authorities to monitor and control e-mail
communications: filtering software (guolu ruanjian) and selective
examination (choucha) of users’ electronic mailboxes.198 This is con-
firmed by a number of other sources. In a published interview, a
computer engineer claiming to be employed by the Public Security
Bureau asserted that his organization monitors information aimed at
“undermining the unity and sovereignty of China” (i.e., references to
Tibetan independence or the Taiwan question), communications
that attempt to propagate new religions, and dissident publications
by filtering for selected keywords.109 Human Rights Watch reported
that in May 1998, the Ministry of Labor and Social Security installed
monitoring devices at the facilities of ISPs that can track individual
e-mail accounts.!19 In January 2000, Liu Ming, the younger sister of
student leader Liu Gang, wrote an indictment against the Changchun
City Public Security Bureau, which was then disseminated abroad via
the Internet by Leng Wanbao, a noted dissident in Changchun City,
Jilin Province. Leng was picked up and interrogated for three hours
by the police, who knew about the activity immediately.!!! A
Heilongjiang Harbin University student, Zhang Ji, was arrested for
disseminating “reactionary information via the Internet.” He was al-
leged to have been sending e-mail messages to Falungong web sites
in the United States and Canada, as well as downloading information
from those web sites and relaying it to fellow Falungong practition-
ers. Falungong sources in the United States believe that police cop-
ied the e-mail addresses of Falungong net users, and their e-mail
passwords were obtained from mainland ISPs. As a result, the U.S.
Falungong sources believe that all e-mail from Falungong practi-

1082honggu0 dui wangluo de zhuyao jiankong fangfa he duice [China’s Main
Methods of Supervising and Controlling the Net and Countermeasures], www.
internetfreedom.org/gb/articles/1012.html.

109Geremie Barme and Sang Ye, “The Great Firewall of China,” Wired 5.06, June 1997.
10y, Department of State, China Country Report on Human Rights Practices, 1999.

111“Report on PRC Controlling Dissidents’ E-mail,” Hong Kong Information Centre
for Human Rights and Democratic Movement in China, January 19, 2000, in FBIS,
January 19, 2000.



Government Counterstrategies 83

tioners that passes through 163.net and 263.net is now monitored by
the Chinese government. Falungong practitioners in China also
claim that the Public Security Bureau has intensified its efforts to
identify Internet users who try to access the group’s overseas web
sites.112 Finally, the Committee to Protect Journalists asserted in its
1999 report that the Ministry of State Security has an entire depart-
ment devoted to tracking dissidents and their writings on the Inter-
net.113

Chinese Internet users have responded to these efforts with a variety
of protective countermeasures.!4 One of the simplest, but most
effective, consists of logging onto the Internet anonymously at one of
the Internet cafes that are by now ubiquitous in many Chinese cities.
Chinese-language Internet postings advise mainland users on ap-
propriate security measures for covering their tracks at Internet
cafes.11> In some cases, it is also possible to exploit gaps in the mon-
itoring technology. For instance, some net companies use software
to identify occurrences of a leader’s name in online postings so they
can remove any unfavorable comments, but chat room visitors re-
portedly dodge that restriction by putting a space between charac-
ters or using nicknames.!16 Other users protect themselves by dis-
cretion. Before June 4, 2000, the discussion of Tiananmen issues
quieted down significantly. Frequent visitors to popular chat rooms
reportedly posted warnings asking fellow chat room visitors to avoid
leaving sensitive messages about June 4 on the Internet. On June 1,
some messages in chat rooms claimed that Internet portals had re-

112Craig S. Smith, “Sect Clings to the Web in the Face of Beijing’s Ban,” New York
Times, July 5, 2001.

113«gtate Tracks Dissidents Online,” Associated Press, March 24, 2000.

H4gee, for example, Shi Lei, “Xinxi bailinqiang: tupo zhonggong wangluo dianzi
youjian fengsuo (zhiy)),” [The Information Berlin Wall: Breaking the Chinese
Communist Party’s Net and E-mail Blockade (Part One)], November 2, 2001; and Shi
Lei, “Zhonggong ruhe guolu he jiecha wangluo dianzi youjian: tupo zhonggong
wangluo dianzi youjian fengsuo (zhi er)” [How the Chinese Communist Party Filters
and Monitors the Net and E-mail (Part Two)], November 2, 2001, available on the web
site of the Home for Global Internet Freedom at http://www.internetfreedom.
org/gb/articles/997.html.

115 “Wangba shangwang de yixie anquan wenti” [Some Security Problems of Going
On-Line at Internet Cafes], internetfreedom.org/gb/articles/979.html.

116yylie Schmit and Paul Wiseman, “Surfing the Dragon: Web Surfers Find Cracks in
Wall of Official China,” USA Today, March 15, 2000, p. 01B.



84 You've Got Dissent!

ceived warnings from police to delete messages about the 1989
movement, as well as messages about the recent murder of Beijing
University student Qiu Qingfeng.117

Finally, users have sought safety in numbers. After Chen Shui-bian’s
inauguration speech in May 2000, Chinese BBS were overflowing
with critiques and commentaries, many of which disagreed with the
PRC government’s policy and conduct. The BBS on the People’s Daily
web site became a particularly intense hotbed of comment,
overwhelming the ability of the censors to deal with it, though they
were able to prevent the posting of the text of Chen’s speech.!18 This
was an interesting choice of priorities, highlighting the extent to
which the government seeks to deny the population access to pri-
mary sources of information that would allow them to form opinions
other than those generated by the propaganda apparatus.

Propaganda, Denial, Deception, and Disinformation. The deceptive
practices of the Chinese government on the Internet take a number
of forms. The first is denial, in the strict sense of the word. In October
1998, the PRC government-controlled Chinese Society for Human
Rights, which represents China in its expanding human-rights dia-
logue with other countries, launched a web site (www.humanrights-
china.org) to promote Beijing’s official line on the subject and deny
the accounts of Chinese human-rights abuses alleged by nongovern-
mental organizations. The site contains government documents in
Chinese and English, including articles from the state-run media,
legislation, and lectures from a symposium on human rights that
Beijing hosted.!1? (U.S.-based “hacktivists” successfully penetrated
this site in late October 1998, replacing its front page with an im-
passioned attack on the Chinese government’s repressive policies
and a trenchant criticism of the site’s poor network security.120)

117Iosephine Ma, “Cyber-Crackdown Fails to Silence Protesters,” South China Morn-
ing Post, June 2, 2000.

118\ fichael Dorgan, “Chinese Censors Losing Online Race,” San Jose Mercury News,
May 22, 2000.

119«China: We're Only Human,” Reuters, October 26, 1998.

12041 an account of the hack, see “China Cyber-Cops Partially Block Hacked Web
Site,” Reuters, October 29, 1998. For the Chinese response to the attack, see “Hacker
Attacks Society for Human Rights Studies Web Site,” Xinhua, October 29, 1998, in
FBIS, October 29, 1998.



Government Counterstrategies 85

The second deceptive tactic is passive disinformation about third
parties. For example, as part of the campaign against Falungong, the
Chinese Academy of Social Sciences (CASS) has established a web
page to combat cults and expose their evil intentions and activities.
The web site is divided into six topics, including theories of Marxism,
atheism, and materialism, as well as analysis and exposure of the
Falungong cult and a general survey of cults in other countries. Its
content is similar to the overall anti-Falungong propaganda cam-
paign that has been waged relentlessly by Beijing since August 1999.
CASS claims that as of May 10, 2000, the site had received over
500,000 hits.12!

The third deceptive tactic is active disinformation, including harass-
ment and character assassination. One victim of such harassment,
Frank Siging Lu, claimed that after the suppression of the CDP in late
November 1998, public security offices used the names of local dissi-
dents to page him and leave return numbers that were either non-
existent or numbers for hotels, karaoke bars, and hospitals. Public
security officials also allegedly bombarded his fax machine with large
numbers of blank pages.122

Similar tactics are reported by Falungong members both in China
and abroad. There is some evidence to suggest, for instance, that in-
dividuals have been redirecting e-mails from China to send fake ar-
ticles by Li Hongzhi to Internet users in China, using a flaw in Inter-
net mail protocols that is easily unmasked. On February 28, 2002, a
Falungong practitioner in Beijing received an e-mail from edi-
tor@minghui.ca, the legitimate address of one of the main Falungong
sites in Canada. The message contained a fake Li Hongzhi article.
Closer inspection of the e-mail header reveals that the message ac-
tually originated from IP address 202.106.227.134, which is located in
Beijing, not Canada.!?3 An additional harassing technique reported

121«China Establishes Web Page to Combat ‘Cults,”” Xinhua, May 10, 2000, in FBIS,
May 10, 2000.

122\ aureen Pao, “Information Warrior,” Far Eastern Economic Review, February 4,
1999. See also “PRC Said Interfering in Information Center’s Work,” Hong Kong
Information Center of Human Rights and Democratic Movement in China, January 8,
1999, in FBIS, January 8, 1999.

123The full header of this e-mail can be found in http://hrreport.buhuo.net/book2e/
eb210-1.html#3.



86 You've Got Dissent!

by Falungong practitioners abroad is e-mail bombardment. Accord-
ing to interviews, the personal e-mail of group members, as well as
the official Falungong e-mail addresses, is regularly saturated with
hundreds or thousands of bogus messages (as many as 20,000, in
some cases), making it impossible to use the Internet for reliable
communication. Similarly, Falungong web pages are repeatedly sat-
urated with bogus requests from IP addresses that do not exist, pre-
venting other users from visiting the pages.124

Members of the overseas dissident community, which has been riven
by personality and ego clashes, appear united in their belief that the
Chinese government is spreading rumors and planting false agents in
their midst, with the goal of furthering dividing the already notori-
ously factionalized movement. In October 1999, Wei Jingsheng told a
Taiwanese news agency that the Beijing government is using the In-
ternet to spread rumors intended to “sow seeds of discord” among
organizations of mainland Chinese dissidents.125 Interviews in June
2000 with members of prominent dissident groups confirm these
perceptions. If the Chinese government is indeed pursuing this strat-
egy, it is succeeding beyond its wildest dreams. Dissident bulletin
boards and chat rooms are regularly filled with accusations and
counteraccusations, primarily revolving around the question of
which dissidents are actually paid agents of the Ministry of State
Security. It is generally impossible to ascertain conclusively the true
identities of the posters of such messages, making it relatively easy
for the Chinese security services to engage in clandestine disinfor-
mation operations of this type.

MEASURING SUCCESS

Numerous possible metrics exist for measuring the government’s
success in thwarting the political use of the Internet by domestic and
external forces, but one salient fact stands out: There are currently no
organizations inside or outside China using the Internet to mount a
credible threat to the survival of the regime. Indeed, the 1999 State
Department human-rights report asserted that by the end of 1998,

124 New York Times, September 9, 2000.

125«1nternet Used to Promote Freedom of Expression in China,” Taiwan Central News
Agency, October 2, 1999.



Government Counterstrategies 87

there were no organizations posing a legitimate threat to the regime,
regardless of their means of communication:

By year’s end [1998], almost all of the key leaders of the China
Democracy Party (CDP) were serving long prison terms or were in
custody without formal charges, and only a handful of dissidents
nationwide dared to remain active publicly. Tens of thousands of
members of the Falungong spiritual movement were detained after
the movement was banned in July; several leaders of the movement
were sentenced to long prison terms in late December and hun-
dreds of others were sentenced administratively to reeducation
through labor in the fall. 126

The situation did not improve in 1999, 2000, or 2001. Indeed, by most
measures, it has since deteriorated. As a recent State Department
report on human rights in China observed, “only a handful of politi-
cal dissidents remained active” by the end of 2000.127

FUTURE TRENDS

Does Beijing’s relative success in controlling dissident use of the In-
ternet indicate that the Internet will have only a limited effect on
China’s political landscape? Some analysts argue that, at least in the
short to medium term, the spread of the Internet will tend to bene-
fit authoritarian regimes at the expense of dissidents and pro-
democracy activists. As Kalathil and Boas observe, for example,
China and other authoritarian states have responded effectively to
the dissident challenge by implementing a combination of reactive
measures, including blocking web sites and jailing activists, and
proactive policies, such as distributing propaganda online and offer-
ing e-government services.!28 This has enabled China to minimize
the Internet’s potential as an instrument for “subversive” activity
while simultaneously strengthening the position of the regime. “The

12615 g, Department of State, Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor, China
Country Report on Human Rights Practices, 1999, February 25, 2000.

127y s. Department of State, Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor, China
Country Report on Human Rights Practices, 2000, February 23, 2001, p. 2.

128ghanthi Kalathil and Taylor C. Boas, “The Internet and State Control in Au-
thoritarian Regimes: China, Cuba, and the Counterrevolution,” Carnegie Endowment
Working Papers, No. 21, July 2001, pp. 1-10, 15-18.



88 You've Got Dissent!

Chinese state,” Kalathil and Boas write, “has shown that it can use
the Internet to enhance the implementation of its own agenda.” 129
Indeed, authoritative pronouncements in the state-controlled media
have called for more-extensive use of the Internet in “guiding
opinion.” An August 9, 2000, People’s Daily commentator’s article, for
example, called for the strengthening of “positive propaganda and
influence on the Internet” to enable the government’s “ideological
and political work” to become “more inclusive and influential.” The
commentator went on to note that official Internet sites “accurately
and comprehensively publicize the Party line, strategies and policies,
and consistently guide people with correct state opinion.”130 Chinese
scholars have also recognized the Internet’s potential as an effective
tool for carrying out “political thought work” and disseminating
propaganda.!3! China’s proactive efforts to use the Internet to
bolster regime power, however, have thus far produced only limited
results. For example, although Beijing has actively promoted a
“government online” plan, a recent survey of e-government
initiatives around the world found that China ranked eighty-third out
of 196 countries.132

Measures of a more reactive nature will thus continue to occupy a
dominant place in Beijing’s strategy for dealing with dissident use of
the Internet. There is some evidence that Beijing’s technical counter-
measures are becoming increasingly sophisticated. In future efforts
to limit what Beijing views as the pernicious side effects of the spread
of the Internet in China, however, the authorities will likely try to
combine low-tech and high-tech measures. This evolving approach
is illustrated by Beijing’s recent efforts to tighten its control over

1291pig., p. 8.

130“Vigorous.ly Strengthen the Building of China’s Internet Media,” commentator’s
article, Renmin ribao, August 9, 2000, in FBIS, August 9, 2000.

131xie Haiguang (ed.), Hulianwang yu sixiang zhengzhi gongzuo gailun [Introduction
to the Internet and Political Thought Work], Shanghai: Fudan University Press, 2000.

132vorld Markets Research Centre and Brown University, “Global E-Government
Survey,” September 2001. The United States placed first, followed by Taiwan,
Australia, Canada, the United Kingdom, Ireland, Israel, Singapore, Germany, Finland,
and France. The sophisticated e-government program of Taiwan stands in sharp
contrast to the PRC’s “government online” project. For example, Taiwan President
Chen Shui-bian has a weekly e-mail Internet newsletter, called President A-bian’s
E-Paper. See www.president.gov.tw/1_epaper.iod.html. President Chen has also en-
gaged in live, online chat sessions with Internet users in Taiwan.



Government Counterstrategies 89

China’s nearly 100,000 Internet cafes.133 During a nationwide sweep
that began in April 2001, the authorities shut down more than 17,000
Internet cafes for allowing access to pornographic or “subversive”
web sites, according to Wen Hui Bao, an official Shanghai-based
newspaper. Some 28,000 more Internet cafes were ordered to install
software that prevents users from accessing forbidden web sites and
enables the establishments to monitor user activities.134 While there
is little information available about the software, other official media
reports indicate that Internet cafes in major cities such as Xi’an and
Chongqing have installed programs called “Internet Police” and “In-
ternet Cafe Security Management System” to block access to banned
content and make it easier for police to track users engaging in “sub-
versive” activities online.!3> Beijing does not rely on software alone
to control what users do in Internet cafes. Indeed, the authorities rely
just as heavily on Internet cafe owners and employees to prevent
visitors from viewing banned material on the Web. Because their
interests lie in earning profits, not engaging in politics, the pro-
prietors of many of the estimated 94,000 Internet cafes in China are
willing to cooperate with local authorities.

While Beijing’s countermeasures have been relatively successful on
the whole, the current lack of credible challenges to the regime, de-
spite the introduction of massive amounts of modern telecommuni-
cations infrastructure, does not lead inexorably to the conclusion
that the regime will continue to be immune from the forces un-
leashed by the increasingly unfettered flow of information across its
borders. While Beijing has done a remarkable job of finding effective
counterstrategies to the potential negative effects of the information
revolution, the scale of China’s information-technology moderniza-
tion would suggest that time is eventually on the side of the regime’s
opponents. Nina Hachigian predicts that “control over information
will slowly shift from the state to networked citizens,” leading to po-

13350me observers have speculated that the crackdown may have had more to do
with the desire of the authorities to collect registration fees from delinquent Internet
cafe proprietors than concerns about what Internet users were doing at the cafes.

134“17,000 Internet Bars Shut Down,” South China Morning Post, November 21, 2001.

135«[hternet Police Software Installed in 800 Xi’an City Internet Bars,” Xinhua, August
7,2001; see also “New Software Censors Web in Chongqing Net Cafes,” China Online,
August 14, 2001, which cites other official media reports.



90 You've Got Dissent!

tentially “seismic” changes.!36 Rising levels of economic develop-
ment and concomitant demands for political participation on the
part of a growing middle class are often cited as the primary motors
of pluralization and liberalization, but recent statistical analysis
found an even stronger correlation between democracy and the
availability of networked communications technology,!37 suggesting
that the Internet may prove over time to be a driving force for de-
mocratization. At least a few Chinese scholars are in agreement with
the basic thrust of this assessment. In the words of one Chinese re-
searcher, “It will be impossible to control this technology completely,
even with filters and an army of trained digital agents.” 138

In the short to medium term, however, the multifarious close part-
nerships between the regime and the commercial Internet sector,
institutionalized in a complex web of regulations and fiscal relation-
ships, imply that the government will not lose the upper hand soon.
The government’s strategy is also aided by the current economic en-
vironment in China, which encourages the commercialization of the
Internet, not its politicization. As one Internet executive put it, for
Chinese and foreign companies, “the point is to make profits, not po-
litical statements.”!39 Thus, the Internet, despite the rhetoric of its
most enthusiastic supporters, will probably not bring “revolutionary”
political change to China, but instead will be a key pillar of China’s
slower, evolutionary path toward increased pluralization and pos-
sibly even nascent democratization.

As dissident use of the Internet and regime countermeasures con-
tinue to evolve in China and other authoritarian countries, future re-
search should not only update this unfolding story but should also
place it in a comparative framework to help enhance our under-
standing of the political impact of the Internet in these countries.
Comparing the political role of the Internet in a variety of authoritar-
ian, quasi-authoritarian, and nondemocratic states in Asia—namely,
China, Myanmar, Singapore, Vietnam, and Malaysia—would repre-

136Nina Hachigian, “China’s Cyber-Strategy.”

137Christopher R. Kedzie, Communication and Democracy: Coincident Revolutions
and the Emergent Dictator’s Dilemma, Santa Monica, CA: RAND, 1997.

138Chinese researcher, January 2001.
139Interview, U.S. businessperson, 2001.



Government Counterstrategies 91

sent a useful next step in this process. The research agenda could
then be broadened to compare the situation in these countries with
that in states outside the region, perhaps including Iran, Saudi Ara-
bia, and Cuba, to produce more widely applicable conclusions about
the political use of the Internet in authoritarian countries.





